– Drømmen er å være min egen sjef, og at jeg kan jobbe fra hvor som helst i verden, sier hun.
Videomarkedsføring er i dag et ord som er på manges lepper. Det er ikke så rart. Etterspørselen etter video øker stadig. Studier spår at video vil stå for 22 prosent av internett-trafikken i 2022.
Noroff startet i januar opp studiet videomarkedsføring i sosiale medier på Noroff Nettstudier.
Cecilie Skogheim (23) er en av studentene som har valgt å satse på videomarkedsføring.
Det er alltid behov for mer videoinnhold. Cecilie Skogheim
– Jeg tror den nye «tingen» om noen år kommer til å være video, og kanskje spesielt YouTube. Jeg tror derfor at behovet for bedre kompetanse innen video kommer til å være kjempeviktig i en rekke yrker fremover.
23-åringen jobber allerede som journalist i Hallingdølen.
– Når det kommer til avisen jeg jobber i er det alltid behov for mer videoinnhold, forteller hun.
Vil starte egen YouTube-kanal
I tillegg til å kunne bruke den nye kompetansen i jobben som journalist drømmer Cecilie også om å starte sin egen bedrift.
– Jeg ser at det er mye business-stoff i studiet allerede, og det er veldig nyttig. Jeg ser heller ikke bort fra å starte min egen YouTube-kanal.
– Hva slags innhold vil du dele?
– YouTube-kanalen skulle inneholdt reise, jakt og natur, smiler hun.
– Hvordan har oppstarten av studiet vært så langt?
– Oppstarten av studiet har vært bra. Jeg er jo allerede i full jobb, og merker at det er ganske travelt. Å være nettstudent gir meg en viss frihet. Jeg kan studere når og hvor jeg vil. Jeg må likevel være strukturert og disiplinert for at det skal gå.
Hun skal etter hvert slutte som journalist, for å fokusere fullt på studiet og andre prosjekter ved siden.
- Forventer å lære mye
Det er i dag stor etterspørsel etter digital markedsfører som er flinke til å påvirke publikum.
Jeg forventer å lære mye og utvikle meg. Cecilie Skogheim
Gjennom nettstudier lærer studentene praktiske og anvendbare ferdigheter i videomarkedsføring i sosiale medier. Etter studiet vil man kunne jobbe med digitale markedsføringsstrategier rettet spesielt mot videoproduksjon for sosiale medier og YouTube.
Noroff Nettstudier har oppstart fire ganger i året. Neste oppstart er 3. mars.
– Jeg forventer å lære mye og utvikle meg masse, avslutter Cecilie.