Klarer han å skremme deg også?
– Det sies at bildene i en film forklarer handlingen, og at lyden forteller publikum hva de skal tenke og føle. Lyd betyr mye mer for filmopplevelsen enn folk flest tror, sier Svein-Ketil Bjøntegård.
Den tidligere studenten på lyd- og musikkproduksjon er lyddesigner på spøkelsesfilmen "Hjemsøkt". Filmen har premiere fredag 24. november, og er blitt godt mottatt av filmanmeldere og testpublikum.
– Hva gjør egentlig en lyddesigner?
– Lyddesign er tradisjonelt sett et begrep som brukes om lyder som er designet spesifikt til film. I større amerikanske produksjoner er det gjerne slik at lyddesigneren lager lydene, lydredigererne klipper de til bildet, og mikserne binder alt sammen.
– I Norge gjør vi ting litt annerledes, sier Svein-Ketil og utdyper:
– Her har lyddesigneren hovedansvaret for lydbildets helhetlige uttrykk i filmen, og har overblikk over hele prosessen fra start til slutt. Hen har ansvaret for alt i fra dialogredigering, foley, lydlegging, design, og ofte også sluttmiks. I tillegg er det hen som er primærkontakten til regissør og produsent, og som sørger for at deres visjon blir ivaretatt.
Lyd betyr mye mer for filmopplevelsen enn folk flest tror.Svein-Ketil Bjøntegård
– Filmen er veldig spennende
– Hva handler filmen om?
– "Hjemsøkt" handler om Cathrine, spilt av Synnøve Macody Lund, som arver et hus på landet. Hun drar derfor opp for å ordne huset i stand for å selge det, men huset vekker minner. Samtidig begynner det å skje mye mystisk, og Cathrine klarer ikke å forlate huset før hun har kommet til bunns i mystikken.
– Såpass diffust må det nesten bli uten å røpe for mye. Filmen er hvertfall veldig spennende! sier han.
– Vi har hørt at filmen er veldig skummel. Hvordan tror du den blir mottatt?
– Filmen har blitt godt mottatt av flere anmeldere. Den ble også vist på Ramaskrik som er en norsk skrekkfilmfestival. Publikumet der har sett mange grøssere, og er nok mer kresne enn folk flest. Derfor var det veldig gøy at også de likte filmen.
– Det er vanlig å ha såkalte test-visninger med intetanende publikum underveis i produksjonen, for å se hva som fungerer i filmen og ikke. På en av disse visningene ble publikum filmet. Reaksjonene deres snakker for seg selv, sier Svein-Ketil, og viser til denne videoen:
Denne filmen er absolutt verdt et kinobesøk! sier han.
– Kunne ikke tenke meg å drive med noe annet
– Å jobbe som lyddesigner er utrolig gøy, og jeg kunne ikke tenke meg å drive med noe annet. Med fare for å bruke alle klisjeene i boka, har dette yrket blitt en stor del av livet mitt. Når det er sagt kan det være krevende til tider når en har masse å gjøre. Det har blitt mange kvelder og netter i studio.
Jeg kunne ikke tenke meg å drive med noe annet.Svein-Ketil Bjøntegård
– Jeg tror man må være lidenskapelig opptatt av dette for å kunne forsvare alt man legger ned av tid og krefter.
– Hvordan var det å studere på Noroff?
– Jeg hadde to flotte år på Noroff! Jeg gikk i klasse med mange flinke og hyggelig folk, men jeg har nok lærerne å takke for at de to årene ble så bra som de var. De sitter på så mye kunnskap, og har et utrolig bredt spekter seg i mellom som de er flinke til å formidle videre til studentene. I tillegg er de superhyggelige folk alle sammen! sier Svein-Ketil.
– Hva savner du mest med studietiden?
– Jeg savner å ha veldig god tid til å gjøre oppgaver. Det å kunne å utforske og teste. Det er det ikke alltid man har den muligheten ute i bransjen hvor tidsfristene ofte er korte, og budsjettene er stramme.
Jeg hadde to flotte år på Noroff!Svein-Ketil Bjøntegård
– Hvilke råd kan du gi til nye studenter?
– Bruk ressursene du har til rådighet, både lokalene, utstyret og fagkunnskapen lærerne besitter. Nå som alle studentene på tvers av studielinjer er under samme tak i Oslo, er det kjempegode muligheter for å knytte kontakter. Det er veldig viktig å ha med seg videre! Faste jobber er det langt imellom, både i film- og musikkbransjen, så et godt kontaktnettverk betyr mye.
Lyd- og musikkproduksjon: Raymond Enoksen underviser studenter på Noroff Oslo. Foto: Jeanette L. Bækkevold
Norofflærer har filmmusikken
Filmmusikken er komponert av lyd- og musikklærer Raymond Enoksen:
– I denne filmen har jeg forsøk å la musikken utforske spennet mellom det orkestrale, emosjonelle og det rent tekstuelle og lydlig eksperimentelle. En blanding som var spennende å observere i filmen "Arrival", sier Raymond.
– Under arbeidet med musikken til denne psykologiske thriller-grøsseren, har jeg jobbet med å få disse to ytterpunktene til å spille sammen i en og samme score.
Du kan høre filmmusikken på Spotify her.
Vi ønsker Svein-Ketil og Raymond lykke til med premierehelgen.
Relaterte studier
Toårig utdanning
Lyd- og musikkproduksjon
Utdanningen for deg som vil jobbe med musikk og lyd, som artist, komponist, produsent, lydtekniker eller for film og medier. Du lærer å bruke AI i musikk- og lydproduksjon, fra automatiserte justeringer til kreative verktøy.
Oslo, Bergen
Les merToårig utdanning
Filmproduksjon
Praktisk utdanning for deg som vil jobbe i filmbransjen, med fokus på grundig opplæring i bransjeutstyr. Du lærer å bruke AI-verktøy som effektiviserer studentproduksjonene dine, og forbereder deg på teknologiske innovasjoner.
Oslo, Bergen
Les mer