Raymond Enoksen ved Noroff Oslo er komponisten bak soundtracken til Atlantic Crossing, som akkurat stakk av med en Emmy. – Dette er surrealistisk stort, sier han.
– Emmy er TV-drama sin Oscar, så det blir ikke større enn dette, smiler Enoksen. Til daglig jobber han som faglærer på lyd- og musikkproduksjon ved Noroff Oslo.
– Å være komponist på en serie som vinner en Emmy er surrealistisk stort. Det finnes ingen større utmerkelse man kan få!
– Hvordan føles det å vinne en så prestisjefylt pris?
– Det har ikke helt sunket inn ennå. Det var så voldsomt mye arbeid med denne serien over veldig lang tid, og mottakelsen i norsk presse var ekstremt dårlig. Det var et antiklimaks, men ser man på seertall både i Norge og internasjonalt er serien en kjempesuksess. Serien har vært nominert i Cannes series og vunnet Golden Bird. Og nå til sist vinner serien en Emmy. Helt utrolig!
Hadde med tidligere Noroff-student
Enoksen fikk jobben etter at produksjonen utlyste en «pitch» blant norske og skandinaviske filmkomponister. Han sendte inn bidrag til to scener, og disse ble valgt av serieskaperen, Alexander Eik.
Det finnes ingen større utmerkelse man kan fåRaymond Enoksen
– Prosessen med å komponere musikk til filmer og serier er veldig forskjellige fra prosjekt til prosjekt, og varierer med hensyn til størrelse, budsjett, og ønsket prosess. Akkurat i tilfellet Atlantic Crossing er prosessen nærliggende å jobbe med spillefilm. Man jobber med ferdige og låste episoder, og jobber seg systematisk gjennom scene for scene, forteller han.
Med seg på prosjektet hadde han med seg en tidligere Noroff-student, Christoffer Daffinrud, som assistent.
– Han hadde internship hos meg på et annet prosjekt tidligere på våren, og gjorde en så bra jobb at han ble ansatt som assistent i musikkteamet til Atlantic Crossing, sier Enoksen.
De brukte lang tid på arbeidet med de to første episodene, men rakk likevel å spille inn musikken med Kringkastingsorkesteret en uke før samfunnet stengte ned på grunn av pandemien.
– I løpet av de to første epsiodene utvikler man tematisk materiale og diverse musikalske konsepter som man viderefører og utvikler gjennom de øvrige episodene. Dette tar tid, men gjør at arbeidet kan fortsette i raskere tempo etter hvert, forklarer Enoksen.
Jobber med Maskorama og spillefilm
Enoksen sitter ikke stille, og etter den enorme suksessen med Atlantic Crossing har han mange spennende prosjekter på gang. Blant annet lager han vignett og produksjonsmusikk til TV-suksessen Maskorama.
– Jeg jobber med både Maskorama og Kåss til kvelds på NRK, samt en ny produksjon med Lars Monsen. På nyåret er jeg aktuell med musikken til spillefilmen Jentetur, som kommer på kino, smiler han.
Hold deg oppdatert
Gjør som tusenvis av studenter og få nyhetsbrev fra Noroff. Du kan når som helst melde deg av.