Sara driver eget mediebyrå rettet mot reiselivsbedrifter. – Gjennom utdanningen ved Noroff lærte jeg masse som er nyttig når man driver eget firma, forteller 26-åringen.
– Rett etter at jeg var ferdig med studiene, startet jeg firmaet Travitude Media med en venninne. Vi produserer innhold og driver med social media management og digital markedsføring for reiselivsbedrifter, sier Sara Berge Holmberg. Hun er utdannet journalist, og bygget på utdanningen med et år på digital markedsføring ved Noroff på nett. Som eier av eget mediebyrå har hun svært varierte arbeidsoppgaver.
– Jobben min går blant annet ut på å skape og redigere innhold til digitale kanaler, styre sosiale medier-kontoer, skriver artikler og bloggposter, lage grafiske elementer, holde workshops og utvikle nettsider, skrive pressemeldinger, og nettverksbygging, forteller hun.
Variert arbeidshverdag
Sara og businesspartneren hennes, Ingvild Bergaplass, jobber sammen på hjemmekontor. Hva de jobber med fra dag til dag kommer helt an på hvilke samarbeidspartnere de har.
– Vi starter som regel dagen med en kopp kaffe mens vi planlegger dagens gjøremål. Deretter redigerer vi bilder og video, jobber med innhold til sosiale medier, utvikler nettsider, holder kontakt med nåværende og mulige samarbeidspartnere via e-post og telefon, skriver artikler, eller planlegger strategier. Noen dager har vi også rene produksjonsdager, hvor vi reiser til nye destinasjoner for å lage innhold, forteller hun.
Det er et fag i stadig endringSara Berge Holmberg
Bilde fra en produksjonsdag for kunde. Foto: Travitude Media.
Sara forteller at svært mye av det hun gjør i det daglige er ting hun har kunnskap om fra sin tid ved Noroff.
– Gjennom utdanningen ved Noroff lærte jeg masse som er nyttig når man driver eget firma. Etter utdanningen har jeg kunnskaper som gjør at jeg selv kan lage gode nettsider som ranker godt på Google, jeg kan masse om både ubetalt og betalt innhold på sosiale medier, og jeg vet hvordan man lager en god strategi for sosiale medier. Ikke minst har jeg kunnskapen til å vite hvor og hvordan jeg kan nå ut til riktige folk med det riktige innholdet, sier hun.
– Gjør heller litt for mye enn litt for lite
Sara har en klar oppfordring til studenter som også søker relevante jobber.
– Mitt beste råd til andre studenter er å ta gode notater og legge ned arbeidet som trengs. Gjør heller litt for mye enn litt for lite i studiene. Du lærer jo for din egen del, og jo mer du sitter igjen med, jo lettere er det å få en jobb du trives med, forklarer hun.
Hun understreker viktigheten av å skrive en god søknad som skiller seg ut.
– Bruk det du har lært på studiene til å skrive en god søknad. Vær alltid ivrig etter å fortsette å lære, og aldri slutt med å holde deg oppdatert i faget. Det er et fag i stadig endring, sier hun.
Digital markedsføring er et årsstudium som tilbys på campus i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand, og som nettstudier. Neste oppstart er allerede 11. januar, og du kan lese mer om det fremtidsrettede studiet her.
Hold deg oppdatert
Gjør som tusenvis av studenter og få nyhetsbrev fra Noroff. Du kan når som helst melde deg av.
Relaterte studier
Årsstudium
Digital markedsføring
Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, innholdsmarkedsføring, SEO og AI-verktøy. Utdanningen fokuserer på analyse og strategisk markedsføring på nett og sosiale medier.
Nettstudier
Oslo, Bergen
Les merÅrsstudium
Videomarkedsføring i sosiale medier
Praktisk utdanning der du lærer å skape engasjerende videoinnhold tilpasset plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og YouTube. Det er stor etterspørsel etter markedsførere med spisskompetanse i videoproduksjon.
Nettstudier
Les merToårig utdanning
Grafisk design
Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.
Nettstudier
Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
Les mer