Fire Noroff-lærere har nylig vært på Erasmus+-opphold i Danmark og Spania. Resultatet? Nye partnerskap, ny undervisningsmetodikk og konkrete AI-verktøy som løfter kvaliteten i undervisningen – både online og på campus.

Sterkt faglig påfyll fra Danmark – gir fagmiljøet et løft

Grafisk design-lærerne Linki Brand og Jannicke Velsvik tilbrakte fire dager ved International Business Academy (IBA) i Kolding, Danmark. Der fikk de innblikk i alt fra bransjesamarbeid til hybrid undervisning, og hvordan IBA jobber tett og åpent på tvers av faggrupper.

– Oppholdet ga oss et friskt blikk på hvordan designutdanning drives internasjonalt. Det var utrolig inspirerende å se hvordan IBA samarbeider og deler kompetanse, sier Linki Brand.

Besøket forsterket også Noroffs langsiktige mål om tettere kobling mellom campus- og nettundervisning.

– Vi fikk konkrete eksempler på hvordan hybrid undervisning kan fungere sømløst i praksis. Den erfaringen kommer rett inn i vårt arbeid med videreutvikling av grafisk design-programmet, sier hun.

AI og digital pedagogikk i Malaga – smartere og mer engasjerende læring

Samtidig deltok Solveig Friberg, utdanningsleder for teknisk design, og Chantal Van Wyk, lærer ved nettverk og IT-sikkerhet, på kurset Digital and AI Tools for Innovative Teaching i Malaga.

Solveig trekker frem at uka bød på viktige diskusjoner om hvordan AI påvirker undervisning og vurdering: – AI er ikke nødvendigvis problemet – det er systemene våre som må utvikles. Juks har alltid eksistert, men AI gjør det mer synlig. Løsningen handler om å hjelpe studenter til å verdsette læringsprosessen fremfor bare å levere et produkt, og vise hvordan fagene faktisk kobles til arbeidslivet.

Hun peker også på behovet for mer bevisst utvikling av soft skills: – Kritisk tenkning, kreativitet og samarbeid må designes med hensikt. Vi jobbet med metakognitive spørsmål, psykologisk trygghet, rullerende roller og utforskende arbeidsformer for å styrke disse ferdighetene.

Et annet viktig poeng var fleksibilitet i vurderingsformer: – Ikke alle studenter uttrykker seg best gjennom skrift. Video eller lydrefleksjoner kan gjøre vurdering både mer inkluderende og mer presis.

Solveig beskriver også hvordan Cognitive Load Theory traff spesielt godt: – Særlig i tekniske fag må vi redusere unødvendig kompleksitet. Det reiser viktige spørsmål jeg gleder meg til å utforske videre med kolleger.

– Jeg føler meg energisk, takknemlig og full av nye ideer som jeg gleder meg til å ta med tilbake til Noroff, sier hun.

Chantal Van Wyk trekker frem koblingen mellom AI-verktøy og Cognitive Load Theory som et viktig gjennombrudd:

– Vi lærte å bruke AI til å lage ‘mini-loops’ – korte, aktive læringssekvenser som reduserer kognitiv belastning og øker engasjementet. Dette er et stort steg bort fra lange, passive leksjoner, sier hun.

Innen IT- og sikkerhetsfagene tester teamet nå ut AI-genererte simuleringer som lar studentene øve på scenarier som ellers ville vært for dyre, kompliserte eller risikofylte.

– Studentene får trene i avanserte, realistiske miljøer – helt trygt og uten kostnader. Det gjør læringen både mer relevant og mer tilgjengelig, sier Chantal.

Internasjonal kompetanse som styrker hele Noroff

Erasmus+-satsingen er en del av Noroffs strategi for å styrke digital pedagogikk, læringsteknologi og internasjonal arbeidslivsrelevans i studieprogrammene. Noroff har nå en egen Erasmus-akkreditering, som gjør det mulig å jobbe langsiktig og strategisk med internasjonalt samarbeid og mobilitet.

Team Erasmus jobber videre med å utvikle nye partnerskap med utdanningsinstitusjoner i Europa som er opptatt av de samme temaene, og flere ansatte skal på nye mobiliteter allerede neste halvår.

– Erasmus gir oss tilgang til kunnskap, nettverk og erfaringer vi ellers ikke ville hatt. Disse mobilitetene løfter ikke bare enkeltlærere – de løfter hele organisasjonen, sier prosjektteamet.

Hold deg oppdatert

Gjør som tusenvis av studenter og få nyhetsbrev fra Noroff. Du kan når som helst melde deg av.



     
Top