Fire fagskolelærere fra Noroff har nylig vært på Erasmus+-opphold i Danmark og Spania. Resultatet? Nye partnerskap og nettverk, ny læringsmetodikk og konkrete KI-verktøy som løfter kvaliteten i studentenes læringsbane – både på nett og på campus.
Sterkt faglig påfyll fra Danmark gir fagmiljøet et løft
Studieleder Linki Brand og faglærer Jannicke Velsvik fra grafisk design tilbrakte fire dager hos multimediedesignutdanningen ved International Business Academy (IBA) i Kolding, Danmark.
Her fikk de innsikt i alt fra bransjesamarbeid til læringsdesign for hybrid utdanning, og erfarte hvordan IBA jobber tett og åpent på tvers av faggrupper.
– Oppholdet ga oss et friskt blikk på hvordan designutdanning drives internasjonalt. Det var utrolig inspirerende å se hvordan IBA samarbeider både internt og ut mot arbeidslivet, og hvordan de deler kompetanse, sier Linki Brand.
Besøket forsterket også Noroffs mål om tettere kobling mellom campus- og nettutdanning.
– Vi fikk konkrete eksempler på hvordan hybride læringsbaner kan fungere sømløst i praksis. Den erfaringen tar vi direkte med oss inn i arbeidet med videreutvikling av grafisk design-programmet, forteller hun.
AI og digital pedagogikk i undervisning
Samtidig deltok Solveig Friberg, utdanningsleder for teknisk design, og Chantal Van Wyk, faglærer ved nettverk og IT-sikkerhet, på ErasmusLearn-kurset Digital and AI Tools for Innovative Teaching i Malaga.
Kurset ga deltakerne nye perspektiver på hvordan kunstig intelligens påvirker undervisning, læringsaktiviteter og vurdering, særlig innen tekniske og digitale fag.
KI, vurdering og læringsdesign i høyere utdanning
Solveig Friberg trekker frem at KI ikke først og fremst er en utfordring i seg selv, men at den stiller nye krav til hvordan utdanninger er bygget opp.
– KI er ikke nødvendigvis problemet – det er systemene våre som må utvikles. Juks har alltid eksistert, men KI gjør det mer synlig. Løsningen handler om å styrke læringsprosessen og tydeligere koble undervisningen til arbeidslivet.
Et viktig tema på kurset var hvordan undervisning og vurdering kan bidra til å utvikle studentenes kritiske tenkning, kreativitet og samarbeidsevner.
– Kritisk tenkning, kreativitet og samarbeid må designes med hensikt. Vi jobbet blant annet med metakognitive spørsmål, psykologisk trygghet og utforskende arbeidsformer for å styrke disse ferdighetene.
Fleksibilitet i vurderingsformer ble også løftet frem som et viktig grep for mer inkluderende læring.
– Ikke alle studenter uttrykker seg best gjennom tekst. Alternative vurderingsformer, som video, kan gjøre vurdering både mer inkluderende og mer presis.
Solveig trekker også frem Cognitive Load Theory som særlig relevant i tekniske fag.
– Ved å redusere unødvendig kompleksitet kan vi legge bedre til rette for læring. Dette er perspektiver jeg gleder meg til å ta videre med kolleger på Noroff.
KI-verktøy og simuleringer gir mer praksisnær læring
Chantal Van Wyk peker på hvordan KI-verktøy kan brukes aktivt for å skape mer engasjerende og praksisnær undervisning.
– Vi lærte å bruke KI til å lage «mini-loops» – korte, aktive læringssekvenser som reduserer kognitiv belastning og øker engasjementet. Dette er et stort steg bort fra lange, passive leksjoner.
Innen IT- og sikkerhetsfagene testes det nå KI-genererte simuleringer som lar studentene øve på realistiske scenarier som ellers ville vært for dyre, kompliserte eller risikofylte.
– Studentene får trene i avanserte, realistiske miljøer – helt trygt og uten kostnader. Det gjør læringen både mer relevant og mer tilgjengelig, sier Chantal.
Internasjonale samarbeid styrker kvaliteten i utdanningene
Erasmus+-satsingen er en del av Noroff fagskoles strategi for å utvikle kompetanse innen digital pedagogikk, læringsteknologi og internasjonal arbeidslivsrelevans i studieprogrammene. Noroff fikk Erasmus-akkreditering i år, noe som gjør det mulig å jobbe langsiktig og strategisk med internasjonalt samarbeid og mobilitet for ansatte.
Team Erasmus består av leder for internasjonalisering Heidi Møller Strand, leder for kompetanseutvikling Siri Rutlin Harildstad og seniorrådgiver Ann-Elin Bjørnsen. Teamet jobber videre med å utvikle nye partnerskap med utdanningsinstitusjoner i Europa, og flere ansatte skal på nye mobiliteter allerede neste halvår.
– Erasmus+ gir oss tilgang til kunnskap, kompetanse, nettverk og erfaringer vi ellers ikke ville fått. Disse mobilitetene gir ikke bare faglig påfyll til enkeltansatte, de løfter studieprogrammene og sikrer kvalitet i hele organisasjonen, sier Team Erasmus.
Hold deg oppdatert
Gjør som tusenvis av studenter og få nyhetsbrev fra Noroff. Du kan når som helst melde deg av.