Jonny Amos har undervist musikkstudenter i mange ulike sammenhenger gjennom karrieren, og mener at studentene fra Noroff skiller seg positivt ut når de begynner på bachelorgrad ved BIMM University i England.

Gjennom et 2+1-samarbeid med BIMM University kan musikkstudenter ved Noroff bygge videre på utdanningen sin og oppnå en bachelorgrad. Etter å ha fullført to år ved fagskolen i lyd- og musikkproduksjon, har studentene mulighet til å søke seg direkte inn i det tredje året av bachelorprogrammet ved BIMM. Dette gir en unik mulighet til å få internasjonal erfaring og innsikt i en pulserende musikkindustri i utlandet.

Jonny Amos er Senior Lecturer ved BIMM Music Institute i Birmingham, hvor han underviser i låtskriving, musikkproduksjon og musikkbransjekunnskap på bachelorprogrammet. Med en allsidig bakgrunn som artist, produsent og underviser, har han bred erfaring fra både musikkbransjen og utdanningsfeltet. Før han begynte å undervise, jobbet han i over et tiår som artist, låtskriver og produsent for en rekke internasjonale artister.

– Jeg begynte som innspillingsartist og gikk etter hvert over til å skrive og produsere for andre. Etter noen vellykkede låtslipp bygget jeg et nettverk av komponister og musikkforlag, forteller han.

Parallelt med musikkarrieren begynte han også å undervise i musikkproduksjon og komposisjon – i alt fra skoler og universiteter til fengsler og militærbaser.

– Jeg har undervist nesten alle aldersgrupper i mange ulike miljøer. Det startet som noe jeg gjorde på siden, men etter å ha gjesteforelest ved flere universiteter, ble det naturlig å gå inn i en fast rolle ved BIMM, forklarer han.

En global tilnærming til musikk

BIMM University har campus i flere europeiske storbyer og tar imot studenter fra hele verden. For Jonny er det kulturelle mangfoldet en styrke i musikkutdanningen.

– Folk fra ulike deler av verden har ulike røtter og uttrykk som former hvordan de lager musikk. Vi er i en digital, global musikkverden nå, hvor det å blande uttrykk er både naturlig og spennende, sier han.

Han trekker frem hvordan for eksempel en norsk produsent kan bruke vestafrikanske rytmer i en hyperpop-låt, eller en colombiansk komponist kan inkludere et kinesisk tradisjonsinstrument – og skape noe nytt.

– Norwegians have music in their blood

Jonny har møtt mange norske studenter ved BIMM, og flere av dem kommer fra Noroff. Inntrykket han sitter igjen med er svært positivt.

– Standarden er konsekvent høy. Ofte tror jeg ikke Noroff-studentene helt forstår hvor langt de faktisk har kommet faglig når de begynner hos oss, sier han.

Ifølge Jonny handler mye av overgangen fra Noroff til BIMM om å lære å bruke ferdighetene i en profesjonell sammenheng.

– Det Noroff gir dem av tekniske ferdigheter, er veldig solid. Hos oss jobber vi ofte videre med hvordan man omsetter dette i praksis – hvordan man bygger nettverk, finner muligheter og skaper et meningsfylt og bærekraftig liv i musikkbransjen.

Mer enn bare kjente navn

BIMM er kjent for å ha utdannet artister som George Ezra, James Bay og Pale Waves. Likevel er det mangfoldet av andre karriereveier som fascinerer Jonny mest.

– Det er så mange tidligere studenter som nå jobber som festivalbookere, lydteknikere, låtskrivere, digitale markedsførere, PR-spesialister og til og med AI-utviklere. Nettverket av tidligere BIMM-studenter er enormt, og det gir nye studenter et fortrinn i musikkbransjen, spesielt i Storbritannia.